Saturday 9 April 2016

Lidt efter lidt

Oversat af June Dahy - Information 9 Okt. 2015
Lidt efter lidt
undersøger jeg boligerne
der prægtigt stod deres historie
jeg får dem i tale
fæstner blikket i dem
bag mine sorte øjne
læser dem og tegner dem
med fantasiens øje
rør ved deres ydre træk
og præger deres svindende illusion
Jeg bliver klar over, at jeg fantaserer
da jeg frigør mit øjenlåg
hen over rester af spredte sten
gennem arkader i en by
som forgængelige skikkelser
har nedarvet
gennem tusinder af år.
Lidt efter lidt
forfølger jeg mine sporadiske skridt
der har gået
i byens gader
siden tidernes begyndelse
til min sporadiske væren
i gaderne i et eksil
her hvor min histories blodårer
slår mod hinanden
efter at min nation
forstødte mig
og jeg blev en af dem
der blev spredt
ud over de blonde normanneres land.
Lidt efter lidt
følger jeg i hælene
på de af mine skridt
der ikke blev trukket op
som den dræbte
Damaskus-jasmin
af hænder der kan kaldes
hånlige menneskemonstre
Jeg forfølger skridt
fra dage der ledsagede mig
berusede eller perplekse
i gyder og stræder
Jeg ser skikkelser gå forbi
usikre som mig
forfølge hvad der er tilbage
af deres skridt
med afsvedet tøj, med granatsplinter
Enhver der bar sloganet
»Frihed«
på sin skulder
enhver der blev antændt
revet op
afbrændt
dræbt
plyndret
stukket
revet til blods
endte som aske
pisket
Enhver der sagde
Lad leve
Lidt efter lidt
går det op for mig
at jeg ikke er mig
at jeg ikke længere har et sted
der er mit
i gyder og stræder
i min afbrændte samtid
Og det går op for mig
at historien er blevet voldtaget
at stedet er blevet voldtaget
at tiden er blevet voldtaget
at børnene er blevet voldtaget
at jasminen er blevet voldtaget
at mindet er blevet voldtaget
at kæresterne er blevet voldtaget
at vejene er blevet voldtaget
at vennerne er blevet voldtaget
at jeg er blevet voldtaget med dem
Med hele menneskehedens hænder
Jeg erkender
og bevidner så
at der ingen gud er uden du
voldtagne frihed.

https://www.information.dk/kultur/2015/10/arabisk-poesi-lidt-lidt

No comments:

Post a Comment